dinsdag 11 september 2012

Wenen

Het werd weer tijd om terug te keren naar de Europese Unie. Niet omdat we dat nou zo graag wilden, maar de planning liet ons een langer verblijf in Kroatië niet toe. Maandagmorgen tegen 9 uur werden we uitgezwaaid door de pensionhoudster in Irinovac op een manier of hadden het appartement 3 maanden gehuurd. Heel erg vriendelijke mensen, zoals verreweg de meeste mensen in Kroatië.
Het eerste deel van de reis ging over een drukke tweebaansweg waar we werden geconfronteerd met de inhaalcapriolen van de plaatselijke coureurs. Bij Karlovac kwamen we op de snelweg naar Zagreb.

Karlovac
In Karlovac is in de oorlog zwaar gevochten en dit wordt herdacht op een veld met twee zwaar beschadigde gebouwen en oorlogsmateriaal. Een fototentoonstelling laat foto's zien van de ellende tussen 1991 en 1995. Ook hier weer de vele huizen met kogelgaten e.d. Op de grens van Slowakije kun je de portemonee weer trekken, een vignetje voor een uurtje snelweg plus een Oostenrijks autobahnvignet maken je direct € 23 lichter. In Oostenrijk weet je weer dat je in de EU bent: een soep met een broodje en een broodje worst met 2 kopjes espresso........€ 18,- aub ! Hier heb je in Bosnië een 5-sterren maaltijd voor met onbeperkt drinken, en dat voor 2 personen. Goed, verder gaan we het niet meer over geld hebben.
We vonden ons appartement snel en dit was prima in orde. Een vierkamerappertement met ligbad en een grote boxspring in de slaapkamer. Op het voeteneind staat een grote flatscreen en de keuken is volledig uitgerust. De auto staat onderdak, dus veilig. We kregen dit aangeboden, omdat de gewone appartementen, waarvan we er een hadden geboekt, vol zaten. Dus dat was mooi meegenomen.
Vandaag hebben we Wenen verkend per fiets. We hebben ons als echte touristen gedragen, dus een bezoek aan Schloss Schönbrunn mocht niet ontbreken.

Schloss Schönbrunn
In dit paleis heeft Sissi, of was het nu Pippi, gewoond. De tuinen om dit paleis zijn gigantisch en we hebben een deel ervan bewandeld. Doordat dit zo groot is heb je niet de indruk dat er duizenden touristen rondlopen, dus geen rijen of dringende massa's. Sipke vond de eekhoorntjes eigenlijk net zo interessant als al die cultuur en ging met de camera de beestjes achterna.Het resulteerde wel in hele mooie foto's.Maar na twaalven was de temperatuur weer opgelopen tot boven de 30 graden, dus wij op de fietsen richting het centrum. We vonden, na nog wat paleisjes en kasteeltjes te hebben gefotografeerd, het winkelgebied en ook dit is gigantisch. Maar met 30 graden waren we gauw uitgesjokt en hebben we een terras opgezocht om te eten en te drinken.

Oudste reuzenrad van Europa
Na zessen zijn we richting het oude Weense reuzenrad gefietst, niet wetende dat hierachter een enorme permanente kermis is. Hier zag het rood van de voetbalshirts van het Oostenrijkse elftal, want vanavond speelde Oostenrijk tegen de Duitse 11. Het was leuk druk en de attracties werden hoofdzakelijk bemand door de Oostenrijkse supporters.
Maar omdat het donker werd en we geen licht op de fietsen hadden zochten we snel ons appartement weer op. Dit was nog best een stukje trappen met de kaart in de hand, maar ook dit hebben we weer gered.

Dit is in principe de laatste nacht van onze trip over de Balkan. Morgen gaan we in 1 streep naar huis, d.w.z. we brengen eerst nog een bezoek aan Ineke's ouders in Zeeland. We gaan nog wel een overnachting maken in de buurt van Keulen of Aken, maar dit wordt een formule 1 hotel o.i.d. Vrijdag in de loop van de dag zijn we weer in Burgum.
We maken vrijdag dan nog een laatste bericht op deze blog. Hier kun je lezen wat we het leukst, mooist en meest interessant vonden. Misschien kun je er iets mee voor eenzelfde reis. Tot dan ! Vanuit een broeierig Wenen een groet van Sip en Ien.