maandag 3 september 2012

Dubrovnik

Hallo allemaal. De vakantie vordert gestaag en inmiddels zijn we aanbeland in het zeer toeristische Dubrovnik. Zondagmorgen zijn we vertrokken vanuit Sarajevo en de etappe naar Dubrovnik was in kilometers de kortste, maar bleek de intensiefste. De gemiddelde snelheid lag op dit deel van de route verreweg het laagst en dat had te maken met de bergachtige omgeving en de staat van de wegen. Ook zaten er venijnige klimmen en afdalingen op dit traject. We zijn zo nu en dan ook weer geconfronteerd met de Bosnische rijstijl en dit leverde weer de nodige schrikmomenten op. Maar hier en daar was de route toch erg mooi en meerdere fotomomenten waard.

Na een uurtje of vier passeerden we de Kroatische grens. Dan valt het direct weer het verschil in vooruitgang tussen Bosniƫ en Kroatiƫ op, want de wegen waren weer zoals we in West Europa gewend zijn, het gas kon weer op de plank.

Tegen 3 uur naderden we Dubrovnik vanaf het zuiden en waren we weer in het massatoerisme belandt. Op een parkeerterrein hoog boven de stad probeerden we een mooie overzichtsfoto te maken en nog geen moment later waren we ingesloten door 4 bussen en zo'n 200 mensen die hetzelfde probeerden. Nadat de bussen waren vertrokken konden we het parkeerterrein af op zoek naar onze camping, die we vlot vonden. Het was geen hoogseizoen meer dus we konden de tent opzetten waar we wilden. We vonden een mooie beschutte plek onder de bomen en bij 35 graden was dit wel welkom. Nadat we een blik over de Adriatische zee hadden geworpen was het tijd voor het opzetten van de tent en het leeghalen van de auto. Die kwam een halve meter omhoog en de tent stond in minder dan een uur. Tijd voor een koud blik bier en het doornemen van de planning voor de komende dagen.

De volgende dag was gereserveerd voor een bezoek aan de oude stad Dubrovnik. Nu moet je weten dat dit ook een geliefde haven is voor cruiseschepen. Gisteren zagen we de " Norwegian Jade " vertrekken en vanmorgen lag de " Costa nog wat " aan de kade, rechtovereind nog steeds. Dit betekent dat 2000 passagiers de stad inspoelen, dus het was druk ! En wederom warm ! We konden nog net de auto kwijt en na 20 minuten lopen waren we binnen de muren van de oude stad. Het mooiste vonden we de haven.

Hier hebben we een poos over de stad en de zee zitten mijmeren, in een licht briesje over het water. Na een rondje tussen de Japanners, Amerikanen en andere wereldburgers zijn we de hitte en de drukte ontvlucht en hebben we het kleine kiezelstrandje bij de camping opgezocht voor een frisse duik in de zee. Het water is er super helder en blauw en de temperatuur is perfect.
Na alle bezoeken aan appartementjes tot nu toe was het moment aangebroken om het gasstelletje aan te sluiten en zelf te gaan koken. Toegegeven, dat is weer even wennen, net zoals de zichzelfopblazende campingmatrasjes, maar we hebben de afgelopen nacht als ossen geslapen. Helaas gold dit niet voor de Poolse buurbaby die vanmorgen om half zeven vond dat het wel welletjes was en daar de halve camping van op de hoogte bracht. Dan toch maar liever de oproep tot gebed in Sarajevo, die is na 5 minuten wel uitgezongen.
Morgen staat een bezoek aan Montenegro op het program. We gaan naar Kotor, een stad op de werelderfgoedlijst, maar minder bekend en toeristisch. Een tochtje van 85 kilometer, met de airco aan. We houden jullie weer op de hoogte. Tot morgen !