dinsdag 4 september 2012

Kotor

We hadden er zelf nog nooit van gehoord en jullie waarschijnlijk ook niet: Kotor. Deze middeleeuwse stad ligt in Montenegro aan de baai van Kotor, een diepe inham van de Adriatsiche zee. Het ligt op een afstand van ongeveer 85 kilometer van Dubrovnik, maar het is niet even een uurtje rijden. De gemiddelde snelheid ligt onder de 40 kilometer per uur, en dit komt voornamelijk omdat je in Montenegro tot aan Kotor nergens sneller mag rijden dan 50 km per uur. We waren gewaarschuwd dat op elke hoek een agent met een lasergun zou staan. Dit was wat overdreven, maar we hebben er meerdere zien staan. Dus rustig aan en met de stroom mee. De grens oversteken neemt ook wat tijd, want je wordt door zowel de Kroatische als de Montenegrijnse douane grondig bekeken. Hier en daar werden bezoekers uit de rij gehaald en moesten kofferbakken en dergelijke worden geopend. Wij hadden geen problemen en konden vrij vlot oversteken. Ook hier weer het nodige gestempel in de paspoorten.

Heen en weer, heen en weer.......
 Kotor ligt zoals gezegd aan een grote inham en je kunt er op twee manieren komen, via de pont of rond de baai rijden. Op de heenweg hebben we de pont genomen. Dat was best aangenaam. Het water is erg helder en we zagen vele visjes voorbij zwemmen. Binnen 20 minuten waren we aan de andere kant en ook daar hadden we de keuze uit 2 richtingen. Wij gingen rechts richting Podgorica, de hoofdstad van Montenegro. Voordat we bij Kotor waren, waren we nog maar 80 kilometer van de Albanische grens. We hadden nog even de neiging om door te rijden naar Tirana, maar dit bewaren we maar voor de volgende keer.
Kotor is een zelfde soort stad als Dubrovnik: middeleeuws en ommuurd, met in het centrum smalle straatjes en ook hier de nodige touristen.
In Kotor

Wel minder als in Dubrovnik, maar omdat de stad veel kleiner is was het ook hier druk. En warm. Boven de stad ligt een oude middeleeuwse burcht en klooster en we hebben een poging gedaan deze te bereiken. In een graadje of 35 en brandende zon is ons dit niet gelukt. We zijn halverwege met hartslag 200 afgehaakt. Met ons vele anderen, want de trap naar boven is zeer steil en telt enkele duizenden treden. Wel hebben we halverwege schitterende foto's gemaakt van de stad en de baai.

Kotor is niet groot en we waren dan ook vrij snel uitgekeken. Via de omweg rond de baai zijn we terug gereden naar Kroatiƫ. Ook dit nam de nodige tijd in beslag, maar op de grens was het rustig en konden we snel door. Terug op de camping was het tijd voor een verfrissende douche en een warme hap.
We willen morgen eigenlijk een tocht over de Adriatische Zee gaan maken en de Elafiti eilanden bezoeken.

Drukte aan de kade.
Dit kan vanuit de haven van Dubrovnik, waar overigens vandaag 3 grote cruiseschepen aangemeerd lagen. In het centrum kun je dan echt over de hoofden lopen, dus we zij  blij dat we gisteren zijn geweest. Inmiddels zijn we bezig te bedenken wat we op de terugweg nog willen bezoeken. Eind deze week staan we waarschijnlijk in de buurt van de Plitvice meren, dit is richting Zagreb. Daarna staat nog alles open. Jullie horen weer van ons !